Miks on innovatsioon ettevõtetes homme veel olulisem kui täna?

Satelliit
EBSi podcasti „Satelliit“ värskes episoodis räägivad Mart Kikas ja Marko Rillo sellest, miks innovatsioon on täna olulisem kui eile ja homme veelgi olulisem kui täna. Juttu tuleb sellestki, miks ei tohi kasvu ja muutuste vahele võrdusmärki panna.

„On kaks asja, mis on praeguses kontekstis olulised. Kaua enam ilma innovatsioonita hakkama ei saa, sest ühiskonnas toimuvad muudatused ja kui ettevõtte nendega kaasas ei käi, siis on ühel hetkel lõpp. Miks aga praegu on see üha olulisem, on seetõttu, et muudatuste kiirus ainult suureneb. Tõenäoliselt homme on ta veel olulisem kui täna,“ räägib EBSi podcasti 30. episoodis juhtimiscoach Mart Kikas.

Teine oluline asi selle kõrval on ettevõtte ambitsioonid. „Kui ambitsioon on 10%-line kasv aastas, siis ei peagi veel täna mõtlema innovatsioonile ja end liigutama. Kui aga ambitsioon on kasvad 10 korda, siis muud rohtu või vahendit kui innovatsioon väga ei ole,“ märgib Kikas.

Ettevõtja ja juhtimiskonsultandi Marko Rillo sõnul ei saa siin mööda ka väliskeskkonna survest, mis just viimasel ajal on sundinud üha suuremat hulka ettevõtteid innovatsioonist abi otsima. „Paljud hotellid hakkasid mõtlema selle peale, et me peame midagi teistmoodi tegema, kui koroona tuli ja neil majad jäid tühjaks,“ toob ta näiteks.

Samas tõdeb Rillo, et tegelikult on viimased kümme aastat olnud majanduselus erinevaid ilminguid, mis on pannud ettevõtteid innovatsiooni peale mõtlema. „Ühel hetkel oli see globaliseerumine, mis sundis siis selle peale mõtlema, et me ei konkureeri enam oma lähiümbrusega, vaid samamoodi konkureerivad meiega samade toodete tegemise osas ka hiinlased,“ kirjeldab ta.

2016. aastal, kui Suurbritannias toimus Brexiti hääletus ja Donald Trumpist sai USA president, läksid asjad vastupidi. „Tekkisid pigem lokaalsed keskused ja mõeldi, et ahah, ma pean nüüd tegema mingeid asju vastupidi. Siis tuli koroona, Venemaa sõda Ukraina vastu – kõik need on mingid endogeensed näitajad, mis tekitavad kusagil mullistusi, millega me ei ole arvestanud,“ ütleb Rillo.

Ta pakub, et lähiajal hakkavad mõju avaldama ka rohepöörde ja ringmajandusega seotud arengud. „Seal on kasv pigem tagurpidi ja võib-olla paradigma mõte, et me saame lõputult kasvada, võib-olla ikkagi ei tööta,“ sõnab Rillo. Kikas rõhutab, et tema ei paneks ka võrdusmärki kasvu ja muutuse vahel. „Muutus võib olla nii kasvu kui kahanemise suunas ja kumbki neist ei ole iseenesest ei hea ega halb,“ põhjendab ta.

Rillo toob välja, et tegelikult võib olla väga palju selliseid ettevõtteid, kes on rahul status quo ja stabiilsete müüginumbritega ega püüdlegi suuremat sorti kasvu. „Paljude jaoks ilmselt see, mis neil olemas on, pakub neile rahuldust ja kui me võtame budistlikuma maailmakäsitluse – siis mis oleks parem sellest, kui oled rahul sellega, mis sul on,“ muigab ta.

Ühtlasi rõhutab Rillo, et innovatsiooni osas on suuremad õppetunnid ehk isegi neil ettevõtetel, kes on püüdnud innovatsiooni teha, kuid pole selles täiel määral õnnestunud. „Palju kiputakse ütlema, et läbikukkumine on võtmesõna, tegelikult ei ole – tegelikult on õppimine –, aga võib-olla läbikukkumistest õpitakse paremini, kuna see on valus. Üleüldiselt on just õppimine siin oluline,“ märgib seejuures Kikas.

 

Mardi soovitused:

Raamat: Terry Pratchett looming

 

Juhtimisnõuanne: Inimeste juhtimine on ülioluline, aga veel olulisem on enese juhtimine. Eneseteadvus on asi, mida iga juht võiks iga päev endas arendada.

 

Isiklik arenguväljakutse: Mida ma tahan saavutada?

 

Marko soovitused:

Raamat: Karolin Frankenberg «The Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionize Your Business»

 

Juhtimisnõuanne: Kuula inimesi ja küsi, kas nad tahavad seda asja mida nad teevad ka homme teha.

 

Isiklik arenguväljakutse: Valikute tegemise oskus.

 
Miks tasub kiiresti arenevas maailmas hoida ettevõtet ikkagi innovatsioonilainel ja kuidas seda kõige õigemini teha, millised Eesti ettevõtted on allakäiguteel teinud tänu innovatsioonile totaalse kannapöörde ja saanud väga edukaks ning mida huvitavat on õppida näiteks telekom ettevõtetelt, kes on sunnitud oma baastehnoloogiat väga tihedalt uuendama – kõigest sellest EBSi podcasti värskeimas episoodis juttu tulebki.

EBSi podcasti Satelliit 30. saadet saab kuulata Youtube’is, Spotify’s ja Apple Podcasts’is.

Varasemalt avaldatud saateid saab kuulata siit: https://ebs.ee/ebs-podcast

Mart Kikas on diplomeeritud juhtimis-coach, kes on keskendunud ennekõike innovatsioonile. Tal on üle 20-aastane juhtimiskogemus nii era- kui avalikus sektoris. Ta on töötanud mitme riigiasutuse või rahvusvahelise ettevõtte piirkondliku juhi või asejuhina, olnud Eesti Arengufondi juhatuse esimehe nõunik. Lisaks on tal kogemus turunduse ja elektroonilise panganduse vallast, ta on asutanud ja juhtinud mitmeid kirjastamise- ja reklaamiettevõtteid. Mart lööb kaasa ka EBS Executive Education Centre’i töös.

Marko Rillo on ettevõtja, juhtimiskonsultant ja EBS külalisõppejõud, kes aitab organisatsioonidel leida võimalusi innovatsiooniks. Ettevõtjana on ta käivitanud algatusi haridustehnoloogia ja meedia vallas. Praegu veab ta eest algatust nimega Be Well at Work, mis aitab jagu saada läbipõlemisest ja sotsiaalset algatust Helge Kool, mis toetab muudab õpilaste koolipäevad rõõmsamaks.