Õpetajate päev on just õige aeg uurida, keda meie õpetajad ja õppejõud ise hea sõnaga meenutavad kui oma eeskujusid, mis teeb õpetajast hea õpetaja, mis õpetajatöös enim rõõmu valmistab, aga ka väljakutseid pakub.
Vastates küsimusele, mis on suurim õppetund või tarkus, mille mõni tema enda õpetaja või õppejõud on talle andnud peale akadeemiliste teadmiste, vastab Aet Toots, EBSi majandusarvestuse õppejõud: “Olulisimaks, mida eeskuju järgides olen enda õpetamisteekonnale kaasa võtta püüdnud, on eelkõige entusiasm, energilisus ja rõõmsameelsus teadmiste jagamisel.” Selles on Aet väga hästi õnnestunud, nagu võivad kinnitada läbi aastate tema loenguid nautinud EBSi tudengid.
George Franchi, EBS Gümnaasiumi ajaloo-, ühiskonnaõpetuse ja geograafiaõpetaja on arvamusel, et hea õpetaja puhul mängivad kindlasti rolli kaasasündinud karisma ja sarm. “Lisaks neile on oluline kirg õpetatava aine vastu – õpilased tunnetavad seda kohe. Lõpuks on õpetamise puhul oluline ka esitlusoskus. See on kunst, mis ei jää näitlemisele üldse mitte alla, kuna õpetaja esitlus peab haarama õpilasi ja hoidma nende tähelepanu.”
Jim Seltenrijch, magistriõppe juhi ning lektori jaoks ei ole üht kindlat omadust, mis muudavad õpetaja unustamatuks, igaühel on oma stiil. “Kui ma vaatan seda hämmastavat õpetajate meeskonda, mis meil EBSis on, siis näen, et kõik nad toovad klassiruumi midagi ainulaadset. Minu jaoks isiklikult on "unustamatud õpetajad" need õpetajad, kes tõesti inspireerisid mind õpingute ajal oma kirega. Nad suutsid luua uusi seoseid või pakkuda uusi viise, kuidas asjadele vaadata, ükskõik, millises õppeaines”.
Kindlasti on õpetaja jaoks nii toredaid kui ka raskeid hetki. Mis valmistab õpetajale enim rõõmu? Allan Männi, EBS Gümnaasiumi eesti keele ja kirjanduse õpetaja naudib õpetajatöös enim, kui intellektuaalne dialoog õpilase, kolleegi või juhiga lõppeb homeerilise naeruga. “Kes naerab, see mõistab. Rohkem pole vajagi.”
Aleksandra Kekkonen, EBSi jätkusuutlikkuse teemade õppejõud, meenutab oma kõige lõbusamat hetke üliõpilastega. "Meil oli loeng teemal "Greenwashing" ning tudengite ülesanne oli teha oma ettevõttele rohelise pesu kampaania. Nad lõid loosungi "Roheline diisel. Nii puhas, et seda võiks peaaegu juua" oma ettevõttele ja tegid suurepärase esitluse, mis oli ka väga naljakas."
Meenutades humoorikat hetke oma õppejõukarjäärist, räägib Jim Seltenrijch: “Õpetasin oma esimest tundi EBSis ning see pidi olema 90-minutiline tund, aga olin kõik materjalid läbi võtnud 40 minutiga. Peamiselt seetõttu, et olin närvis ja rääkisin palju kiiremini, kui oleksin pidanud, aga ka seetõttu, et ma ei andnud õpilastele piisavalt aega, et nad saaksid vastata minu küsimustele või algatada arutelusid. Nüüdseks olen märganud, et vastupidiselt satun nüüd väga sageli olukorda, kus pean õpilastele meelde tuletama, et meie 90 minutit on läbi.”
Palusime Merle Viirmaal, EXED koolituspartneril ja Turundusjuhi arenguprogrammi juhtivõppejõul meenutada oma lemmikõpetajat või õppejõudu. Merle mõtleb õpetajate päeval suure tänutundega oma klaveriõpetajale Hiljale. “Kõige rohkem hindan tema võimet panna oma õpilasi muusikat mõistma ja armastama. Tal jätkus südant ja mõistmist säästa minusugust keskpärase muusikaandega last nii mõnestki solfedžotunnist, pakkudes asemele teadmisi ja arutlusi muusikaajaloo teemal. Ja muidugi vedada endaga kontsertidele. Peaasi, et lapse huvi ja motivatsioon säiliks. Suur õpetaja mõjutab last alati hoopis rohkem kui oma õppeaine raames. Hilja Soone oli just selline õpetaja, kes oskas hoida õpihuvi avades uksi ja näidates, kuhu veel vaadata.”
Jim Seltenrijch toob välja veel ühe olulise mõtte: “Seda on ilmselt liiga sageli öeldud, kuid tõsi on see, et õpetamine ja õppimine on kahesuunaline. Selleks, et olla hea õpetaja, on alati vaja tagasisidet. Pole vahet, kas see toimub klassiruumis naeratades või noogutades, arutelus osaledes, meeskonnaülesandeid täites või pärast õppetunde, mitteametliku vestluse käigus või siis ametlikus tagasisidevormis. Mul on hea meel, et oleme EBSis loonud need tagasisideahelad ja loodan, et meie õppurid aitavad meid ka edaspidi parema hariduse andmisel.”
Pidulikul päeval tahaks keskenduda ainult positiivsele – tähistada ja rõõmustada, kuid mis on õppejõu töös raskeimateks ülesanneteks? Marge Täks, mõjuettevõtluse õppekava juht ja õppejõud peab suurimaks väljakutseks pidada sammu kiirelt muutuva maailmaga ja pakkuda õppimiskogemust, mis kõnetab ning arendab meie noori, kes on tulevikus eksperdid ja liidrid. Mõjuettevõtluse õppekava juhina on Marge igapäevatöö selle väljakutsega edukalt toime tulla. Marge soovib kõikidele õpetajatele säravaid silmi ja jõudu noorte inspireerimisel!
Palju erinevaid kogemusi, meenutusi ja häid soove. Ilmselt oleme aga kõik ühel meelel selles osas, et on suur õnn omada inspireerivaid õpetajaid ning õppejõude. Õpetajad külvavad seemneid, mille vilju me sageli aastaid hiljem alles näeme, kuid mis muudavad maailma.
Head õpetajate päeva!