
Vestlusringis osalesid kogenud eksperdid nii era- kui avalikust sektorist:
Anu Einberg, 1oT operatiivjuht ja varasema pikaajalise kogemusega Mooncascade tootearendusettevõttest
Lauri Haav, tehnoloogiavaldkonna juht ja ettevõtete MarkIT.eu, Monese, e-Residentsus ning kood/Jõhvi eestvedaja
Anna-Liisa Reinson, tootejuhtimise mentor ja külastav tootedirektor
Marko Rillo, EBSi innovatsiooni õppejõud ja MBA programmi „TIMBA“ juht
Digitaalse tootejuhtimise olemus on laienenud
Arutelu käigus tõdeti, et tootejuhi roll on viimastel aastatel muutunud märksa strateegilisemaks. Kui varem keskendus tootejuht pigem arenduste koordineerimisele, siis täna on ootus osata luua visiooni, mõista kliendi vajadusi ning tõlkida need äriliseks väärtuseks. Lisaks peab tootejuht olema sild erinevate valdkondade vahel, olles samaaegselt disaini, tehnoloogia ja äriliste otsuste mõtestaja ning tulemuste tagaja.
Oskuste mudel: rohkem kui lihtsalt T-kuju
Anna-Liisa Reinson kinnitas, et tootejuhtimise õppimine on seni olnud suuresti konkreetse ettevõtte ja tootejuhi nägu. Igaüks on omandanud need oskused vastavalt vajadusele töö käigus.
Anu Einberg lisas, et tema hinnangul on seni parimad tootejuhid tulnud kolmest valdkonnast. Kõige enam on neid kasvanud tehnoloogiast. Teisel kohal on ärilise taustaga inimeste osakaal. Kolmandal kohal on tublide disainerite kujunemine tootejuhtideks.
Ekspertide ühine seisukoht oli, et tänapäeva tootejuht meenutab pigem "kammi" – mitme süvatasemel teadmise ja oskusega spetsialisti. Lisaks tehnilisele taustale ja ärilisele mõtlemisele on võtmetähtsusega pehmed oskused: oskus läbirääkida, prioriseerida, kaasata ja inspireerida.
AI ja andmepõhine otsustamine – võimestavad, kuid ei asenda
Ühe olulise teemana käsitleti tehisintellekti mõju tootejuhtimisele.
Lauri Haav kirjeldas oma kogemuste valguses, et inimliku tundlikkuse tähtsus strateegiliste otsuste tegemisel on järjest olulisemaks muutumas. Mitte ükski AI rakendus ei oska nõupidamise käigus tunnetada kellegi emotsioone ja sellest tulenevalt oma otsuseid kohandada.
Kõlama jäi seisukoht, et AI võimaldab rutiinseid tegevusi tõhusamalt teha, kuid ei asenda strateegilist mõtlemist ega empaatiat. Tootejuht, kes oskab AI-d teadlikult kasutada, suudab kiiremini prototüüpida, testida ja analüüsida – ent lõplikud otsused peavad sündima ärilise vaistu ja selge väärtuspakkumise põhjal.
Tootearendus muutub järjest vastutustundlikumaks
Tulevikuvaatega rõhutati, et digitaalseid lahendusi luues ei piisa ainult kasutusmugavusest ja tulupotentsiaalist. Tootejuht peab arvestama ka tehnoloogiliste valikute sotsiaalse ja keskkondliku mõjuga. Küsimus „Kas me saame midagi teha?“ asendub järjest enam küsimusega „Kas peame seda tegema?“
Hommikukohvi on järelvaadatav SIIN.
EBSi uus digitaalsete toodete juhtimise magistriõpe - TIMBA
Lõpetuseks tutvustati osalejatele EBSi uut Tehnoloogia ja innovatsiooni juhtimise MBA eriala, lühidalt TIMBA. Digitaalse tootejuhtimise spetsialiseerumisele mõeldud ärijuhtimise õppekava annab võimaluse esimese õppeaasta jooksul luua vundament äriliseks mõtlemiseks. Teisel õppeaastal keskendutakse TIMBA õppekavas terviklikule digitaalse toote elutsüklile, kus nelja mikrokraadi raames harjutatakse tootejuhtimise oskusi ja samas luuakse ka konkreetsed tulemid.
Esimese TIMBA mikrokraadi raames luuakse digitaalse toote strateegia. Teises mikrokraadis ehitatakse valmis digitaalse toote prototüüp. Kolmandas mikrokraadis omandatakse tootejuhtimise tööriistade ja metoodikate vundament. Neljandas mikrokraadis harjutatakse tooteorganisatsiooni juhtimist ja pidevat tulemuste saavutamist.
Õppekava juht Marko Rillo kinnitas, et TIMBA õppekava on mõeldud tänastele ja tulevastele digitaalsete toodete juhtidele, kes soovivad oma oskusi süvendada, strateegilisel tasandil mõtestada ja ühtlasi saada aasta vältel konkreetsed tööriistad ja tulemused, mida oma tootejuhi praktikas kohe kasutusele võtta.
Broneeri tasuta individuaalne online-konsultatsioon programmi juhi Marko Rilloga. See on suurepärane võimalus saada vastused just sinu küsimustele ja arutada, kuidas TIMBA õppekava võiks sinu arengule kõige paremini kaasa aidata.
Kandideerimine sügisesele õppeperioodile on avatud: www.ebs.ee/timba
Järgmine EBSi hommikukohv toimub mais. Ootame kõiki, keda kõnetab innovatsioon, juhtimine ja digitaalsete toodete tulevik.