EBSi magistriõppe juht Jim Seltenrijch: “Aitame Sul astuda sammu edasi ja areneda tipptasemel spetsialistiks või liidriks enda organisatsioonis“

Jim Seltenrijch
Jim Seltenrijch
Järgnevas intervjuus annab Estonian Business Schooli magistriõppe juht Jim Seltenrijch ülevaate EBSi magistriõppekavadest ja nende arendamisest. Lisaks räägib ta täpsemalt nanokraadidest ning mõtiskleb ärihariduse üle laiemalt.

Milliseid väljakutseid näed Sa hetkel hariduses/ärihariduses? Kuidas läheb ärihariduse magistriõppel?
  

Usun, et nagu enamike ülikoolide õppekavade puhul nii Eestis kui ka mujal maailmas, on kõrghariduse suurim väljakutse väärtuse loomine.  EBSi ehk meie pakutava ärihariduse eesmärk on tagada üliõpilastele  vajaminevad oskused ja teadmised, mida saab töös rakendada.Otsime pidevalt õiget tasakaalu teooria ja praktika vahel, et oleksime asjakohased ja avaldaksime mõju. Kui see tasakaal on paigast ära, siis oleksidlõpetajatel küll teoreetilised teadmised, kuid nad ei oskaks neid rakendada, või oleksid praktilised oskused, kuid puuduksid teadmised ja arusaam asjade olemusest. Nagu te võite ette kujutada, ei ole kumbki neist olukordadest see, mida soovime, ja seetõttu töötame hoolega kuldse kesktee nimel.
  
Kas magistrikraadi omandamine on 2021. aastal aktuaalne? Kas õppima tulevad pigem noored, kes on äsja lõpetanud bakalaureuseõpingud või tullakse ennast täiendama hiljem, kui karjäär on juba hoo sisse saanud? Mis on parim tee?
  
Kuna mul endal on kolm magistrikraadi, oleks keeruline väita, et 2021. aastal pole magistritaseme haridus enam asjakohane ega vajalik. Arvestades kasvavat konkurentsi tööturul, annab magistrikraad tegelikult suurepärase võimaluse end konkurentide seas esile tõsta. Mina ise tegin kõik magistrikraadid kohe pärast bakalaureusekraadi. Kuid näen palju väärtust ka selles, kui saadakse töökogemus ning tullakse tagasi ülikooli magistriõppesse. Mistahes tee te valite, veenduge, et võtate hariduse omandamisest maksimumi. Usun, et magistriõppe ilu seisnebki selles, et ise vastutatakse oma hariduse eest ja viiakse see kooskõlla isiklike ja ametialaste huvidega. Nii toimides saate kindel olla, et magistrikraad toob otsest kasu teile endale ja hiljem ka teie karjäärile.
  
EBSis saab valida kolme magistriõppekava vahel. Palun kirjelda neid õppekavasid ja too välja peamised erinevused ja sihtrühmad. 
     
 
EBSis pakume ühe- ja kaheaastast MBA õppekava ning MA õppekava.
 
MBA kraadide peamine erinevus on see, et üheaastase MBA õppekava läbimisega arendate oma juhioskusi. Eeldame, et teil on pikaajaline töökogemus ja magistrikraad valdkonnas, mis ei ole seotud ettevõtlusega.
 
Ka kaheaastane MBA kraadiõpe valmistab teid ette töötama juhtival ametikohal, kuid sellele lisaks pakume võimalust valida erinevaid nanokraade, et oma teadmisi laiendada. Et seda õppekava läbida, peab teil olema vähemalt bakalaureusekraad ja mõneaastane õpitava erialaga seotud töökogemus.
   
MA õppekava  pakub võimalust saada ühe kindla valdkonna ekperdiks. Seda  on võimaik õppida nii Tallinnas kui ka Helsingis ning spetsialiseeruda saab turundusele, rahandusele ja raamatupidamisele või juhtimisele. Spetsialiseerumist pakume nanokraadide vormis, mis tagab, et see, mida õpite, on rakendatav ka teie erialases kontekstis. Et sellele õppekavale kandideerida, peab teil olema vähemalt bakalaureusekraad kas ettevõtlus- või majandusvaldkonnas. Töökogemus on eelis, kuid mitte tingimata vajalik.
   
Kokkuvõtteks võib öelda, et MBA on neile, kes on tippspetsialistid ja soovivad saada juhiks. MA kraad on neile, kes on spetsialistid ja soovivad saada oma valdkonna ekperdiks.
  
Sarnaselt teiste organisatsioonidega on EBS oma pilgu ja tegevused suunanud ringmajandusele ja digitaliseerimisele. Sel aastal liitus ülikooli meeskonnaga ringmajanduse juht Kerli Kant Hvass –  kuidas see peegeldub EBSi õppekavades?
  
Nagu teised organisatsioonid, ei saa ka meie ignoreerida ümbritsevat maailma ja käimasolevaid trende. EBSis näeme, et ettevõtluse ja seega ka ettevõtlushariduse tulevik on seotud ringmajanduse ja digitaliseerimisega. Digitaliseerimine on meie fookuses olnud alati ja see hõlmab meie magistriõppekavades silmapaistva osa. Selle aasta alguses lisasime fookusesse ringmajanduse ja mul on väga hea meel, et seda juhib selline asjatundja nagu Kerli Kant Hvass. Koos EBSi õppejõududega on Kerli üles ehitamas meie ringmajandusega seotud põhimõtteid ja selle esimeseks tulemuseks on esimene nanokraad selles valdkonnas. Sellele lisaks oleme ringmajanduse temaatika lisanud ka meie põhikursustesse, pidades silmas seda, et koolitame tulevasi organisatsioonijuhte.  Niisiis keskendume ülikoolis digitaliseerimisele ja ringmajandusele ning need on tähtsal kohal õppekavade edasises arengus.
  
EBS on esimene ülikool Eestis, mis pakub enesetäiendamiseks ka nanokraade. Mis on nanokraad ja mis on selle õppevormi eesmärk? Kes on sihtgrupp?
  
See on küsimus väga õigele inimesele! Nanokraadid on ühe kindla valdkonna valikmoodulid, mille maht on 15 ainepunkti / üheksa nädalat õppetööd. Nanokraadi saab võtta eraldi või siis meie kaheaastase MBA programmi või MA programmi raames. EBSi nanokraadi eesmärk pakkuda õppijatele nii teoreetilisi teadmisi kui ka praktilisi oskusi, mida õpetavad üheskoos  praktikud ja akadeemikud. Seetõttu on meie nanokraadid sobivad nii EBSi magistriõppe üliõpilastele kui ka kõigile neile, kes soovivad oma oskusi ajakohastada või uusi oskusi juurde õppida. Suurepäraseks näiteks on hetkel digiturunduse nanokraad, mida pakume koostöös Google‘iga.
   
Meie nanokraadid on alati ajakohased ja me oleme keskendunud sellele, et  mitte pakkuda sama nanokraadi teist korda järjest. Teisisõnu tagame selle, et nanokraadid on pidevalt uuendatud ja võtavad arvesse maailmas toimuvaid suundumusi ja trende.  Näiteks eelmisel aastal keskendus mitu nanokraadi Covid-19 olukorrale ja selle haldamisele. Sel aastal pakume nanokraade, mille käigus keskendutakse uutele võimalustele COVID-19-järgses maailmas. Usun, et nanokraadid on vastus tööturu pidevalt muutuvatele nõudmistele ja nad on tulevikuhariduse osa.
  
Nagu eespool ütlesin, on nanokraadid üheksa nädalat kestvad lühikesed ja ühele kindlale valdkonnale keskenduvad õppemoodulid. 2021. aasta sügisel pakume nanokraade kahes eraldi plokis, mis tähendab, et neid saab omandada augustist oktoobrini või novembrist jaanuarini. See lühike periood annab väga hea võimaluse pühenduda ühele valdkonnale  ja seejärel saadud teadmisi ja oskusi oma organisatsioonis rakendada. Praegu saab nanokraade omandada viies valdkonnas: andmehaldus ja -juhtimine, kommunikatsioon ja turundus, jätkusuutlikkus ja rohemajandus, rahandus ja majandusarvestus ning juhtimine.
  
Palun ütle ühe lausega, miks tulla õppima just EBSi.
   
Nagu lugejad ilmselt sellest intervjuust järeldavad, on mul raske seda ühte lausesse panna, kuid ma siiski proovin! Ütleksin nii: “Ära unusta investeerida iseendasse ja enda tulevikku. Aitame Sul astuda sammu edasi ja areneda tipptasemel spetsialistiks või liidriks enda organisatsioonis.“
  
Ja üks lisaküsimus. Oled EBSi magistriõppe juht ja bakalaureuseprogrammi „Ettevõtlus digiajastul“ juht, nooremteadur, doktorant ja EBSi õppejõud. Mis tõi Sind EBSi? Ja kas Sul on häid näpunäiteid, kuidas oma aega paremini planeerida?
  
Väga hea küsimus! Tulin EBSi 2016. aasta sügisel. Agiilses  töökeskkonnas töötades märkasin, et mul on üha rohkem küsimusi sellise töövormi kasutamise kohta organisatsioonides. Samas ei leidnud ma ühtegi vastust, mis minu uudishimu rahuldaks. See äratas huvi neid vastuseid ise leida ja viis mind EBSi doktoriõppesse, kus uurin agiilseid strateegiaid ka neis organisatsioonides, mis ei tegele ainult tarkvaraarendusega.
   
Doktoriõppe ajal avastasin, et mulle meeldib väga õpetada ja üliõpilastega koostööd teha. Niisiis, kui 2020. aasta suvel avanes võimalus, otsustasin asuda EBSi tööle täistööajaga. Alates sellest ajast olen olnud hõivatud uue bakalaureuseõppe õppekava (ettevõtlus digitaalajastul) väljatöötamise ja juhtimisega ning EBSi magistriõppe ajakohastamisega, hinnates peamiselt põhikursusi ja arendades uusi nanokraade. Peale selle jätkan ma oma uurimistööd, milles uurin agiilsuse mõju organisatsioonidele.
  
Kõik need ülesanded võtavad palju aega ja setõttu soovitan aega planeerides alati asjad tähtsuse järjekorda seada. Küsige endalt, kas asi, mille kallal ma töötan, on tõesti kõige tähtsam? Ja kas ma pean selle kindlasti täna valmis saama? Kui ma sean ülesanded selliselt tähtsuse järjekorda, õnnestub mul keskenduda kõige olulisemale ja kulutada aega targalt.
  

Leia täpsem info EBSi magistriõppe kohta siit. Nanokraadide kohta siit.
   
Vaata ka EBSi virtuaalsete infotundide salvestusi:

Kogu info vastuvõtuprotsessi kohta (sh kandideerimise tähtajad) leiad siit.
     
Kohtumiseni EBSis!