Innovatsioon kõrghariduses

a
Kuidas kohanevad kõrgharidusasutused tänapäeva kiiresti muutuvas majandusmaailmas? Kas innovatsioon ja kohanemisvõime on tõesti võtmetähtsusega elemendid igale asutusele, kes soovib püsida eesotsas tänapäeva dünaamilises keskkonnas? Mõistes kõrghariduse pidevat ja tormiliselt muutuvat maastikku, kuidas on võimalik rakendada tõhusaid strateegiaid tasemeõppes, pakkuda inimestele praktilisi teadmisi-oskusi ja kujundada nende karjääri konkurentsivõimeliseks? 

EBSi MBA programmide uuendaja Marko Rillo vaatles kõrghariduse tulevikuperspektiive. Milised on kõrghariduse tänased ja tulevased arengud, suundumused, väljakutsed ja võimalused. Mis aitab planeerida ja valmistuda kõrghariduse ja täiendõppe tuleviku võimalikeks stsenaariumiteks.

 

Taust ja professionaalne teekond
Marko Rillo teekond algas EBSi bakalaureuseõppe tudengina, kus ta omandas strateegia, innovatsiooni, muutuste juhtimise ja projektijuhtimise alused. Tema akadeemiline karjäär jätkus TalTechis ja seejärel St. Galleni Ülikoolis, kus omandas doktorikraadi.
Tema professionaalne karjäär, ametid ja kogemused peeegeldavad läbivalt analüütiliste oskuste, loovmõtlemise ja innovatsiooni ning organisatsiooniliste muutuste edendamist. 
Konsultandina on ta aidanud ettevõtetel navigeerida innovatsiooni ja strateegilise muutuste keerukustes. Tema lähenemisviis hõlmab sageli inimeste mugavustsoonist välja tõukamist, et stimuleerida uusi mõtteviise. See filosoofia laieneb ka tema tööle kõrghariduses, kus rõhutab õpetamismeetodite arendamise tähtsust selliselt, et need vastaks ning pakuks inimestele ja ettevõtetele praktilisi ning innovatsiivseid lahendusi kaasaegsete väljakutsetega toimetulemiseks.

 

Õpetamisfilosoofia ja -meetodid
Pärast EBSi lõpetamist 2016. aastal, keskendus Marko Rillo õpetamisfilosoofia kaasava ja praktilise õpikeskkonna loomisele. Ta usub, et haridus ei peaks andma ainult teoreetilisi teadmisi, vaid ka varustama õpilasi oskustega, mis on otseselt rakendatavad reaalses ja pidevalt muutuvas maailmas. Eriti oluline on see valdkondades nagu strateegia, innovatsioon ja muutuste juhtimine. Marko Rillo kommenteerib tabavalt: „Innovatsioon ei ole ainult uued ideed, vaid vastandumine status quo`ga, see on uute mõtteviiside loomine ja elluviimine.“

 

MBA programmide areng
Arutledes magistriõppekavade, MBA programmide uuendamise üle, rõhutab Rillo üleminekut traditsioonilistest õppemeetoditest interaktiivsemate ja kogemuslike lähenemiste poole. Näiteks kunsti, teatri ja muusika kaasamine õppekavasse aitab õpilastel muutustega terviklikult ja loovalt kohaneda. Antud meetod julgustab õpilasi esitama küsimusi nagu „miks?“ ja „mida?“, selle asemel, et keskenduda ainult „kuidas?“ küsimusele.
Marko Rillo: „Kunst ja kogemusõpe avavad uued arusaamise ja loovuse dimensioonid. Ent kaasaegsetes MBA programmides peame käsitlema ka 21. sajandi pädevusi, mis hõlmavad mitte ainult funktsionaalseid oskusi, vaid ka muutusi suhetes ja käitumises. Programmid peavad keskenduma inimeste suhetele, koostööle ja keerukate olukordade juhtimisele. Selline terviklik lähenemine valmistab osalejaid tõhusalt ette tänapäeva ärikeskkonna ebakindluses navigeerimiseks. Tuleviku pädevused on sügavalt juurdunud meie võimes pidevalt kohaneda, teha koostööd.

 

Reaalsed päriselulised juhtumid ja kogemuslood klassiruumis
Öeldakse, et teooria on üks asi, praktika aga hoopis teine. Seetõttu püüab EBS siduda akadeemilist haridust tihedamalt praktiliste äri vajadustega.
Näitamaks reaalsete projektide ja koostööde integreerimist kohalike ettevõtetega MBA õppekavas, on näiteks EBSi tudengid töötanud idufirmadele konsultatsiooniprojektides, võimaldades neil rakendada klassiruumis õpitut reaalsesse ärikeskkonda. Need projektid pakuvad mitte ainult praktilisi kogemusi, vaid ka arendavad kriitilise mõtlemise ja probleemide lahendamise oskusi.
Teine näide on tehnoloogia kasutamine hariduses. EBS on rakendanud virtuaalreaalsuse (VR) simulatsioone keeruliste teemade nagu kriisijuhtimise ja läbirääkimiste õpetamiseks. Need kaasahaaravad kogemused aitavad õpilastel arendada praktilisi oskusi kontrollitud ja riskivabas keskkonnas.
Marko Rillo: „Õpilaste tagasiside EBSi uuenduslike õpetamismeetodite kohta on olnud positiivne. Paljud tunnistavad, et teoreetiliste kontseptsioonide mõistmine paraneb oluliselt, kui neid rakendatakse reaalses maailmas. Lisaks näitavad vilistlaste uuringud, et lõpetajad tunnevad end hästi keeruliste probleemide lahendamisel, pidevalt muutuvate oludega toimetulekul ja erinevate juhtimisstrateegiate kasutamisel. Kõik see kinnitab EBSis kasutatud uuenduslike lähenemiste tõhusust.

 

Kõrghariduse tulevik
Tulevikku vaadates ennustab Marko Rillo hariduse muutumist modulaaremaks ja paindlikumaks. Ta prognoosib, et klassikaline magistrikraad areneb lühemateks ja keskendunumateks õppimiskogemusteks. Antud "mikrokvalifikatsioonid" võimaldavad spetsialistidel pidevalt oma oskusi täiendada ja ühtib vajadusega elukestva õppe järele kiire tempoga maailmas.
Marko Rillo: „Täna ja tulevikus on kõrghariduses kriitiline vajadus innovatsiooni ja kohanemisvõime järele. Omaks võttes uusi õpetamismeetodeid ja keskendudes asjakohastele pädevustele, saavad ülikoolid nagu EBS valmistada õpilasi edukalt ette muutlikus maailmas toimetulekuks. Tulevikku vaadates on haridusprogrammide pidev areng hädavajalik, et rahuldada 21. sajandi nõudmisi. Erinevalt paljudest asutustest, kus õpilased jäetakse paljuski nn iseenda hooleks, pakub EBS alati personaalset lähenemist, inpsireerivat, tegusat ja toetavat atmosfääri ja keskkonda. See ainulaadne aspekt teeb EBSist väga hea valiku neile, kes otsivad terviklikku, toetavat ja tulevikku vaatavat, hoolivat j ja vastutusteadlikku hariduskogemust.“