Miks ebamugavatele projektidele jah-ütlemine võib kasulik olla?

Äriharidusele spetsialiseerunud
EBSi podcasti värskes episoodis räägivad täiskasvanu eas õppimisest ja oma õppimise juhtimisest hariduspsühholoog Grete Arro ning Bolti turundustegevusi väljaspool Eestit võimendav Liisa Ennuste, kes on kirglik iseõppija. Varasemalt Nike’is ja Penfeldis töötanud Ennuste sunnib end tööl ebamugavatesse olukordadesse just uute oskuste õppimise eesmärgil.

„Terve nädalavahetuse ma õppisin taaskord Argentiina tangot ja siis oli mitmeid ahhaa-elamusi. Minu erialane kretinism on see, et ma kogu aeg jälgin ennast õppijana mitmel tasandil ja kas ma teen õppimiseks mõistlikke tegevusi või mitte,“ kirjeldab EBSi podcasti sügishooaja viiendas saates Tallinna ülikoolis teaduri ja õppejõuna töötav hariduspsühholoog Grete Arro iseennast õppijana.

 

Tema sõnul on väga oluline uute teadmiste või oskuste omandamisel mõista, et on olemas mõistlikud tegevused, mida teha; on olemas mittemõistlikud tegevused, mida mitte teha ning sageli mittemõistlikud tegevused tahavad väga peale tulla, sest need on hästi atraktiivsed. „Seega see on pidev võitlus – et ma ei teeks seda, mis on õppimise mõttes rumal,“ sõnas Arro.

 

„Mul oli konkreetne oskus, mis ma pidin juurde õppima tulenevalt sellest, et ma astusin uude rolli – ma pidin hakkama rohkem kirjutama, nii videoscripte kui ka lühikesi reklaamlauseid, sisuliselt on tegu copyrightinguga,“ räägib 2020. aastast Boltis loovstrateegina töötav Liisa Ennuste. Tema ülesandeks on võimendada ettevõtte turundustegevusi väljaspool Eestit, ettevõtte jaoks suurtel ja olulistel turgudel.

 

„Hakkasin end juhendama läbi erinevate kursuste ja raamatute ning praktikas seda rakendama kogu aeg. See võib-olla ongi õppimise juures kõige olulisem osa, et ma olen öelnud jah võimalikult paljudele erinevatele projektidele, vahel isegi väga ebamugavatele projektidele,“ lisab Ennuste.

 

Tema sõnul on koroonapandeemia muutnud õppimise – ehk erinevate teadmiste ja oskuste omandamise – inimeste jaoks varasemast oluliselt kättesaadavamaks ja taskukohasemaks. „Seda saab iseloomustada kui on demand õpe – ehk kui sul on tarvis midagi teada, siis informatsioon on igal pool saadaval, alates YouTube’i kanalitest lõpetades platvormidega nagu Coursera, Udemy ja Masterclass. Igale huvile ja inimesele on midagi ning ka väga soodsalt on võimalik end täiendada,“ räägib Ennuste. Muideks, ka TikTokis on eraldi kategooria „learning with TikTok“, mis koondab enda alla just erinevad õpivideod.

 

„Ma mõtlesin üks päev raamatute challenge’ile – ise alustasin sellega umbes neli aastat tagasi – ja mulle tundub, et inimesed rohkem räägivad raamatute lugemisest, heas mõttes uhkustavad sellega, mis tähendab, et see on väärt asi, mida teistele näidata. Ehk õppimine ja lugemine on jällegi cool ka noorema generatsiooni seas,“ lisab Ennuste.

Grete Arro sõnul näitavad need trendid, et teaduspõhine lähenemine murrab nö kapist välja ka täiskasvanuõppes. „Ülikool on ju ka mingis mõttes täiskasvanuharidus ja seal me näeme ka, et tulevad teised arusaamad, kuidas õpetada – ka Eestis,“ märgib ta. Kuigi see, kuidas inimene teadmisi omandab, õpib, pole ajaga muutunud, on oluliselt muutunud õppimisest arusaamine.

 

Samas soovimatus õppida on seejuures kaasa toonud suure kriisi kontseptuaalsetest asjadest arusaamisel – näiteks, mis puudutab selliseid nähtusi nagu kliimasoojenemine, naisõigused või ka praegune koroonapandeemia. „Ma arvan, et üks põhjus on see, et me ei õpeta teadusest arusaamist nii hästi kui saaks,“ märkis Grete Arro.

Kuidas aitab täiskasvanueas õppimine hoida meid tööturul konkurentsivõimelisena, mismoodi ühildada selle käigus töö, pere- ja koolielu ning milliseid uusi õpitrende on viimased aastad kaasa toonud – kõigile neile küsimustele saab vastuse EBSi podcasti värskest episoodist.

 

Liisa soovitused: 

 

Raamat: Ed Catmull:

Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration 

 

Juhtimisnõuanne: Kultuuri ehitamine oma tiimis ei ole käi vaid läbi sõnastamise, oma sõnasid on vaja peegeldada nii väikestes kui suurtes asjades!  

 

Isiklik arenguväljakutse: Pean oma mõttemustreid rohkem lõhkuma! 

 

Grete soovitused: 

 

Raamat:  Richard M. Ryan ja Edward L. Deci:

Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness 

 

Juhtimisnõuanne: Võta alati teise inimese vaatenurk! 

 

Isiklik arenguväljakutse: Pean rohkem õppima EI ütlema ja julgust aega maha võtma!  

 

EBSi podcasti Satelliit 23. episoodi saab kuulata: Youtube’is, Spotify’s ja Apple Podcasts'is.
Varasemalt avaldatud saateid saab kuulata siit: https://ebs.ee/ebs-podcast

--

Grete Arro on hariduspsühholoog. Ta töötab Tallinna Ülikoolis teaduri ja õppejõuna ning toetab jõudumööda ka teisi institutsioone, kes on õppimise toetamisest huvitatud. Grete uurimishuvid keskenduvad õpistrateegiatele, mõtlemise arengule, õpimotivatsioonile jpm. Tema teine keskne fookusteema on keskkonnapsühholoogia, mille üks alateema on keskkonnateadlikkus.

 

Liisa Ennuste võimendab 2020. aastast Bolti loovstrateegina ettevõtte turundustegevusi väljaspool Eestit, koolitab ettevõtteid sotsiaalmeedia teemadel ning korraldab  sõpradega regulaarselt õpinädalavahetusi. Liisa on töötanud ka kaks ja pool aastat Londonis välirõivaste ettevõtte Penfield juures. Pärast viit aastat Suurbritannias kolis ta Eestisse tagasi, juhtides siin kolm aastat Nike’i turundust Baltikumis. 2020. aasta suveni töötas ta aga Nike’i Lähis-Ida meeskonnas Dubais.