Mis on see üks küsimus, mis on haridusinnovatsiooni puhul määrav?

veispakvesterbacka

EBSi podcasti „Satelliit“ värskes episoodis räägivad ettevõtja ja innovaator Peter Vesterbacka ning EBSi teadus- ja arendusjuht Andreas Veispak sellest, mis on haridusinnovatsioon, kus see aset leiab ning mis aitab sellele kaasa ärihariduse andmisel. Tegu on ühtlasi „Satelliidi“ ajaloo esimese avaliku salvestusega podcasti festivalil Aparaadio.

 

„Ma ei ole eriti suur väljendi „haridustehnoloogia“ fänn, sest hariduse andmine suure osa maailma jaoks ei ole tehnoloogia probleem. Siin võib tõmmata paralleele ärimaailmaga – näiteks, kui sul on mingi kehvasti toimiv protsess, siis isegi, kui sa selle automatiseerid, ei muutu protsess ise kuidagi paremaks. Ehk kehva haridussüsteemi ei muuda automaatselt digitaliseerimise ja automatiseerimisega paremaks,“ rõhutab Soome ettevõtja ja visionäär Peter Vesterbacka.

 

Ta toob välja, kuidas Soomes kasvab kõige enam vietnamlastest keskkooliõpilaste hulk, kuna nad leiavad, et sealne haridussüsteem toetab neid paremini. „Peamine erinevus, mis nad toovad Soome haridussüsteemi ja nii Vietnami kui ülejäänud Aasiaga välja, on see, et seal on haridussüsteem väga konkurentsitihe. Sa pead seal kogu aeg võitlema, et saaksid heast lasteaiast heasse keskkooli ja sealt edasi heasse ülikooli, sel teel tuleb väga palju teste teha,“ kirjeldab Soome ettevõtja.

 

Vesterbacka tõi välja, kuidas üks Soomes õppiv Vietnami tüdruk kirjeldas, et Soomes on talle hakanud meeldima metsas pikki jalutuskäike teha, Vietnamis ei oleks mõeldav, et ta üldse teeks midagi sellist või saaks öelda, et see talle meeldib, kuna seal minnakse pärast kooli koju ja õpitakse õhtuni välja. „Mis teeb meie haridussüsteemi heaks, on see, et me omandame teadmisi eluks, mitte testide tegemiseks ning meil on aega ka koolivälisteks tegevusteks,“ rõhutab soomlane.

 

Nii pakubki ta, et ennekõike peaks haridussüsteemi innovatsiooni puhul mõtlema, kuidas vähendada õpetajate halduskoormust, et neil oleks rohkem aega mõelda oma põhitegevusele ja anda haridust edasi huvitaval ning põneval viisil. „Haridussüsteemi automatiseerimine on minu hinnangul halb innovatsioon ja pigem peaks me keskenduma kvaliteedile. Olulisem on tuua kokku inimesed, kes mõistvad nii tehnoloogiat kui haridust,“ selgitab Vesterbacka.

 

EBSi teadus- ja arendusjuht Andreas Veispak märgib, et kui vaadata üleilmseid kirja- ja arvutusoskuse näitajaid ning kuidas need on viimase 200 aastaga muutunud, siis vähemalt läänemaailma osas võib öelda, et haridussüsteem on väga hästi ajas arenenud. „Me räägime 8-9-kordsest kasvust – kui 1810. aastal oli see 12%, siis täna räägime 90% või 95%. Seega ma nõustun Peteriga, et tehnoloogia on siin üksnes üks haridusinnovatsiooni tööriist, see pole eesmärk omaette,“ põhjendab ta.

 

Kõige olulisemaks küsimuseks peab Veispak haridusinnovatsiooni kui mõiste defineerimisel küsimust „Miks?“, kuna see võimaldab näha asju uuel viisil. „Mida ma näen, mis muutub haridussüsteemis üha olulisemaks, on mitte lihtsalt testideks õppimine, vaid õigete küsimuste küsimine. Väga tihti vastab haridussüsteem küsimusele „Kuidas?“, vahel saame ka vastuseid küsimusele „Mis?“, kuid millest ma näen, et on üha enam puudus, on vastused küsimusele „Miks?“ – mismoodi midagi tehtud saab ja mis on millegi eesmärk,“ räägib EBSi teadus ja arendusjuht.

 

Veispak märgib ühtlasi, et kui vaadata, mismoodi neuroteadused lähenevad ajuehitusele, siis kuigi levinud arusaam on, et lastel on aju väga plastiline ja vanemaks saades muutuvad inimesed üha apaatsemaks ja ükskõiksemaks, siis tuleb välja, et tegelikult ajuehitus ei muutu vanemaks saades. Ka rõhutab ta, et on tehtud kindlaks, et kui eemaldada haridussüsteemist või ükskõik millisest muust keskkonnast stressielement, siis see üldiselt suurendab inimeste tulemuslikkust.

 

Andrease soovitused:

Raamat: Marcus Aurelius «Meditations»

 

Juhtimisnõuanne: Võta tööle endast targemaid ja paremaid inimesi.

 

Isiklik arenguväljakutse: Prioritiseerimine.

 

Peter´i soovitused:

Raamat:  Malcolm Gladwell «Blink»

 

Juhtimisnõuanne: Räägi inimestega, kogu aeg.

 

Isiklik arenguväljakutse: Alati saab olla milleski parem.

Kui suurt rolli mängib see, millises keskkonnas haridusinnovatsioon aset leiab, kui olulised on coachimise oskus ja puhas inimlikkus õpetaja puhul ning mismoodi on muutunud äriharidust ja selle andmist idufirmad – kõigest sellest EBSi podcasti värskeimas episoodis juttu tulebki.

 

EBSi podcasti Satelliit 31. saadet saab kuulata Youtube’is, Spotify’s ja Apple Podcasts’is. 

Varasemalt avaldatud saateid saab kuulata siit: https://ebs.ee/ebs-podcast