Õpilasfirmade laat tõestas – ettevõtlik vaim on popp!

EBS Gümnaasium
Juhendaja Eda Gray õpilastega
10.-11. veebruaril toimus Tallinnas, Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskustes Junior Achievementi poolt korraldatud kõigi aegade suurim õpilasfirmade laat, kus osales üle 300 mini- ja õpilasfirma. Suure esindusega, kokku 11 firmaga oli väljas ka EBS Gümnaasium. Kaubanduskeskuste fuajeed olid neil kahel päeval täis müügilaudu, elevil sagimist, põnevil noori, kes on oma idee väljatöötamisse palju aega ja energiat panustanud. Üle-eestilise osalusega laat pakub noortele unikaalset kogemust tutvustada ja müüa tooteid sedavõrd laiale auditooriumile.

Laat on sõna otseses mõttes tõehetk, kuidas tarbija toote/teenuse vastu võtab. Läbi aastate on rõõmu teinud noorte põnevad ja uuenduslikud ideed ja nutikad lahendused. Kooskõlas ühiskonna trendidega pööratakse ka õpilasfirmade poolt aasta-aastalt üha suuremat tähelepanu taaskasutusele ja jätkusuutlikkusele. Seekordset üritust saab nimetada rahvusvaheliseks, kuna esindajaid oli ka Lätist ja Soomest. 

 

Junior Achievement (JA) koduehel olevast laada ülevaatest võib lugeda: "Kõik laadaboksid olid uudistajatest ümbritsetud ning pühapäevasel laadapäeval purustati ka pikalt püsinud müügirekord, mil Õilasfirma Hoodme suutis oma toodetud kirjaga pusasid müüa kokku 1870 euro eest. Tänavuse aasta tootevalik oli erakordselt lai, noorte looming ulatus igapäevastest tarbeesemetest ja põnevatest seltskonnamängudest söödavate joogitopside ja kaasaskantavate prügipinaliteni välja ning kamba peale teeniti kokku ligi 32 000 eurot."

 

EBS Gümnaasiumist osalesid selleaastasel laadal õpilasfirmad (ÕF): 
ÕF ChocoBites – proteiinisisaldusega trühvlid
ÕF COBRA RODERIK – karastusjoogid
ÕF FluffNStuff – maitsestatud suhkruvatt
ÕF GUMMI – kofeiiniga kummikommid
ÕF I Apply – veebileht noortele tööpakkumiste vahendamiseks
ÕF LEMMIK – maiustused koertele ja kassidele
ÕF Lunar Drinks – käsitööna valmistatud, destilleeritud alkoholivabad joogid
ÕF NetShare – Wifi kaart
ÕF PulPro – valgurohke küpsetussegu
ÕF SAFEDRINK – kõrs, mis aitab tuvastada korgijooki
ÕF Sulps – vee maitsestamise pulber

 

Kõik need Junior Achievement laadal osalenud õpilasfirmad said oma esimese tuleproovi detsembris EBSis toimunud jõululaadal. Siis tulid tiimid oma septembrist alates arendatud ideedega esimest korda publiku ette. Jõululaat oli kolme kuu töö kulminatsiooniks ning teatud mõttes eelprooviks seekordse üle-eestilise suure õpilasfirmade laada jaoks. Teoreetilisi teadmisi on õpilased kogunud ettevõtlusõppe tundides, mis algavad EBS Gümnaasiumis juba alates 10. klassist ja seda kõikides õppesuundades. 

 

Õpilasi juhendab EBS Gümnaasiumis ettevõtluse teel esimesi samme tegema Eda Gray, inglise keele õpetaja ning litsenseeritud õpilasfirmade programmi juhendaja. Ta peab JA laata mastaapsust arvestades õpilasfirmade programmi suursündmuseks. See paneb proovile nii toodete müügi- kui turundusoskused, näiteks väljapaneku, presenteerimise, suhtlemisoskuse erinevate potentsiaalsete ostjatega. “Laadaks ettevalmistumine ise on juba suur töö, kuna sealt tuleb tõenäoliselt üks paremaid müügipäevi ja on loota ka parimat kasumit. Kui firmal siiani väga hästi läinud ei ole või toode/teenus veel lõpuni viimistlemata, siis JA Õpilasfirmade laat annab suurepärase põhjuse ja võimaluse firma finantsolukorda parandada,“ räägib Gray. 

 

Võrreldes seekordset EBS Gümnaasiumi õpilasfirmasid eelmiste aastatega, toob Gray välja, et kõnetatakse noortele väga tõsist muret tekitavat teemasid. Üheks näiteks on ohtlikud on korgijoogid. Probleemi leevendamiseks on õpilasfirma SAFEDRINK välja töötanud joogikõrred, mis suudavad tuvastada joogis GHB-d ja ketamiini – noorte keeles korgijooki. „SAFEDRINK on oma tootega kõvasti vaeva näinud ja olen uhke selle üle, mida nad siiani juba saavutanud on,“ tunnustab Gray. 

 

Lisette Sibul, SAFEDRINK tegevjuht selgitab õpilasfirma saamislugu: “Algusest peale oli soov toota midagi, mis oleks unikaalne, üritasime toetuda hetkel aktuaalsetele teemadele ja selle kaudu jõudsimegi korgijoogini. Korgijoogi teema muutub iga aastaga üha suuremaks probleemiks ning tahtsime pakkuda oma klientidele midagi, mis suudaks tagada nende ohutuse.“ Nii jõuti ideeni töötada välja kiirtest, millega saab kiirelt ja lihtsalt tuvastada joogi seest korgijooki. Et teha testide kasutamine lihtsaks ja mugavaks, tekkis tootena kokkupandav kõrs, kust saab kiirtestiriba läbi panna. See võimaldab testida märkamatult ning tänu kõrre reguleeritavale pikkusele saab seda kasutada erinevate kõrgustega klaasides. Õpilasfirma ambitsioonid ei piirdu koduturuga, nad on seadnud eesmärgiks jõuda ka teistesse Euroopa riikidesse.
Sibul kiidab: „EBS Gümnaasiumis on õpilasfirmaga tegelemine korraldatud väga hästi. Käies õpilasfirma üldistel koolitustel kogesime, et väga suur osa seal räägitust oli meil juba EBS tundides ja külalisesinejatelt omandatud. Kaasõpilased on olnud väga motiveerivad, õpetajad on meile andnud häid soovitusi ja tänu neile saime oma idee teostatud.“ „Alustavatele õpilasfirmadele soovitaksime kindlasti alustada nii vara kui võimalik. Alustage oma idee mõtlemise peale juba suvel, kuna kooli ajal on ajagraafik väga kiire ning võite jääda ajahätta,“ jagab Sibul oma kogemust. 

ÕF SAFEDRINK tiim: tegevjuht Lisette Sibul, turundusjuht Merinel Izabelle Õunpuu, finantsjuht Berit Pikner ja tootearendusjuht Miina Tiganik. Noored on tänulikud EBSi keemiaõpetajale Liina Reichmannile, kes on neid teekonnal igati aidanud ning tänu kellele nad said ühendust Eesti Kohtuekspertiisiga. Suureks abiks oli Eesti Kohtuekspertiisi narkootiliste ainete ekspert Peep Rausberg, kes aitas laboris testimist läbi viia, et sertifikaati taotleda. Õpilased tänavad teda toetuse, vastutulelikkuse eest ja mentoriks olemise eest. Samuti pälvib siirad tänusõnad abi eest õpilasfirma juhendaja EBSis Eda Gray.

 

Teiseks noori väga puudutavaks teemaks on töö leidmine. Õpilasfirma I Apply ongi enda südameasjaks võtnud kokku viia alaealised, kes soovivad saada oma esimesed töökogemused ning ettevõtted, kes soovivad seda neile pakkuda. Eesmärgiks oli välja töötada toimiv veebileht, mida saaksid kasutada võimalikult paljud erinevad ettevõtted endale noortest tööjõu värbamisel. Laiem visioon on aidata ühiskonnas tõsta noorte tööhõivet, läbi aktsepteerimise ja usalduse kasvatamise erinevate sihtrühmade vahel. 

 

Sellel aastal pani EBS Gümnaasiumist kaks firmat ennast kirja pannud osalemiseks ka JA Eesti innovatsioonivõistlusel − ÕF Lunar Drinks ja ÕF NetShare. 

 

Õpilasfirma Lunar Drinks on varasemalt juba tunnust leidnud − auhind Eesti Joogifestivalilt 2023 aasta parimad Eesti joogid, kus pälviti hõbe kategoorias Parim alkoholivaba jook – alkoholist vabastatud ja teised alternatiivsed joogid. 
Lunar Drinks tegevjuht Säsil Inno sõnul on oma firma loomise projekt on olnud väga huvitav ja sellest on palju õpitud. Näiteks seda, kui oluline on sõbralik suhtlus, ajagraafiku järgimine, aga ka teatud paindlikkuse säilitamine. Toote väljatöötamise faasis kaaluti erinevaid variante, aga kuna noortel oli lihtne juurdepääs destilleerimisaparatuurile ning tajuti, et olemas turunišš ja -vajadus alkoholivaba peene joogi järele, siis sündis just see toode. Välja tasub tuua ka seda, et toreda lisaväärtusena on pudelite etiketil viie meele harjutus ärevuse vähendamiseks koostööst keskusega Peaasi

Lunar Drinks taga on Säsil Inno – tegevjuht, Millie Bertha Virki - tootearendusjuht/turundusjuht, Isabel Vahtras – finantsjuht, Eda Gray – juhendaja, Tarmo Virki – mentor. Inno kiidab, et kuigi juhendajal on tegemist väga palju, siis ta jõudis alati anda vastused tekkinud küsimustele, ka ülejäänud koolikeskkond oli väga toetav ning õpilasfirma seostatav õppekavas teiste ainetega. 
Inno jagab soovitusi alustavatele õpilasfirmadele: „Esiteks, ärge valige ebarealistlikku projekti, õppida tuleb ka. Teiseks, ärge kiirustage, rääkige asjad läbi, võtke selleks aega. Kolmandaks, olge toetavad ja suhelge viisakalt, kõigil tiimiliikmetel peab hea olema.

 

Mõlema laadapäeva lõpus tunnustati silmapaistvamaid õpilasfirmasid. EBS Gümnaasiumi õpilasfirma Netshare pälvis auhinna parima müügistrateegia eest. Firma pakub mugavat võrgujagamist võimaldavaid Wifi kaarte, ühendamaks mobiilseade võrku loetud sekunditega. Potentsiaalseks sihtrühmaks on nii kodud kontorid, hotellid kui kohvikud.

 

EBS valis ka sel aastal välja omapoolsete auhindade saajad. Traditsiooniliselt valitakse kandidaadid väljaspool EBS Gümnaasiumi osalejaid. Auhinnad pälvisid sel aastal ÕF SeeYou (Tallinna 21. Kool), ÕF CAROMA (Pirita Majandusgümnaasium) ja ÕF KADO (Gustav Adolfi Gümnaasium).

Kadi Truuleht, EBS turundus- ja kommunikatsioonijuht: "Sel aastal hoidsime hindamiskriteeriumite puhul ja valikuid tehes fookust autentsel müügitööl ja toote praktilisusel. On väga oluline, et müügiprotsess ei tunduks pealetükkivana või suhtlus reklaamlausete ettevuristamisena, oluline on oskus kliendiga samastuda ja personaalne, siiras ning loomulik tähelepanu.
Sujuvas suhtlusprotsessis oma päeva lemmikutega jõudsime ka toodeteni. Siin said määravateks toodete heale kvaliteedile lisaks ka nende praktilisus ja teadlikkus ning müügipotentsiaali äratundmine, selle müügiprotsessis kasutamine. SeeYou tüdrukud panid pakutavad helkurehted üllataval moel, ent kenasti ööklubi praktilisse formaati. CAROMA noormehed rõhusid aroomiga autovärskendajate puhul teadlikult lähenevale sõbrapäevale ning teadsid täpselt, mida valikust kinkida „temale“ ja millist disaini/lõhna „temakesele“. Õpilasfirma KADO toote presentatsiooni puhul jäi positiivselt meelde võimalus ise Kenzan lillealusel KADO vaasi lilleseadet kujundada. Muidugi oli laadal häid tegijaid rohkem kui need kolm väljavalitut – suur rõõm näha, et ettevõtlus tulevikuvalikuna nii paljusid köidab. Noortel on loovad ideed ja algatusvõimet, soovin kõigile jätkuvat ettevõtlikkust ja teotahet!
"

 

EBS on olnud pikka aega Eesti õpilasfirmade laada toetajaks ja õpilaste ettevõtlusõppe eestvedaja Junior Achievement kauaaegseks koostööpartneriks.